Die erste Berührung mit der Technik des Holz-schneidens fand im Januar 1994 in Wales statt, wo ich zu Gast bei dem Wallisischen Holzschneider William Brown war.
Ich begann mit dem neuen Medium zu experimentieren und erhielt weitere Anregungen durch afrikanische Künstler auf einem Workshop in Namibia im Jahr 1995.
Der Holzschnitt schien mir sehr geeignet, die dort erlebte unmittelbare Symbolik und Naturnähe umzusetzen und zu verarbeiten.
Symbole sind verdichtete Information. Sie können erkennbar abbilden (z.B. Felsmalereien) oder abstrahieren (z.B. Schriftzeichen).
So entwickelte ich allmählich eine eigene Symbolik.
Einige haben Bezug zu Energiesystemen, wie der chinesischen Elementenlehre, den indischen Chakren oder dem radiästhetischen Grifflängen-system. Die der Umsetzung zu Grunde liegenden Kenntnisse verdanke ich vor allem dem Radiästheten Harald Walther und dem Arzt Reginald Kress.
Alle Holzschnitte wurden von mir selbst im Atelier gedruckt. Während des Druckens experimentiere ich mit Farben und verschiedenen Plattenanord-nungen.
Da ich diesen Variationsmöglichkeiten nachspüren möchte, habe ich von Auflagendrucken im üblichen Sinn Abstand genommen.
Die meisten dieser Holzschnitte sind somit Monotypien.
Die Verwendung einer Drucktechnik innerhalb des künstlerischen Prozesses ist für mich keine Wiederholung des Gekannten, sondern Variation der Substanz, wobei dem konstruktiven wie dem destruktiven Moment eine wichtige Rolle zukommt.
Gilbert Bender 1997
My first contact with the technique of wood engraving (1994) nearly coincided with my Africa experience (workshop and exhibition in Namibia in spring 1995).
Wood engraving seemed to me an excellent means to convey the symbolism of African art and its closeness to nature.
Symbols are condensed information. They can be recognizable representations (e.g. rock paintings) or totally abstract (e.g. letters). The African symbols struck me as singularly direct and powerful.
Thus, my first woodcuts containing African symbolism pay homage to the continent to which many scientists attribute the roots of human existence.
The second phase saw a mingling with Germanic symbols (runes) as well as American Indian ones (trip to the U.S. in autumn 1995).
During 1996, new symbols kept developing by themselves.
Some of them refer to energy systems such as the Chinese theory of elements.
All woodcuts were printed by me in my studio.
In the course of printing, constantly new possibilities of plate arrangement and colouring arise.
It is this potential for variation that I want to explore, and I have therefore refrained from copy printing in the usual sense.
Most of my wood engravings are monotypes.
Similar prints are created when I particularly like a composition.
Some of the prints are complemented by additional drawing, painting or collaging.
To me, using a printing technique within the artistic process does not mean constant repetition of known things, but a variation of the substance, with special importance attached to experimenting and destructing.
Gilbert Bender 1997